Sunday, 9 April 2017

HUKUMAN PEMBUANGAN BAYI MENURUT UNDANG-UNDANG ISLAM DAN PUNCANYA





PENDAHULUAN

Anak ialah suatu anugerah terindah yang diberikan oleh Allah yang tidak ternilai harganya dalam kehidupan seseorang insan untuk dipertanggungjawabkan ke atasnya yang harus diterima dengan perasaan gembira tetapi perlu disertai dengan tanggungjawab dan penuh keperhatian. [1]Ramai di kalangan pasangan yang berkahwin menanti saat bahagia seperti ini, iaitu saat menimang cahaya mata. Kehadiran anak merupakan penyeri dan pelengkap kehidupan dan ia juga menambahkan rezeki kepada sesebuah keluarga.[2]

Walau bagaimanapun anak-anak juga merupakan sebagai perhiasan kehidupan dunia yang menjadi kebanggaan pada setiap insan, kerana itu di saat anak masih kecil ia adalah suatu perhiasan terindah tetapi apabila anak sudah meningkat dewasa kadang-kadang anak akan menderhaka dan melupakan ibu bapanya. Ini bermakna anak adalah sesuatu yang indah serta melengkapkan hidup manusia pada asalnya agar memiliki kebahagian bersama keluarga. Tanpa anak sesebuah keluarga di anggap tidak lengkap, tidak sempurna dan tidak indah. Islam telah menggariskan panduan kepada kita untuk mendapatkan anak bahkan perlu mengikut syariat Islam iaitu melalui perkahwinan.

Justeru, apabila anak lahir perlu diberi belaian kasih sayang, didikan dan pembelaan yang paling sempurna dari ibu bapa agar mereka dapat menunaikan tugas-tugas sebagai Khalifah Allah di muka bumi sebagaimana yang telah dinyatakan di dalam Al Quran, firman Allah swt :

وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُون[3]

(Surah Al-Baqarah : 30)
Maksudnya:“Dan (ingatlah) ketika tuhanmu berfirman kepada malaikat, “sesungguhnya aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi”. Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata):” adakah engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu itu rang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan) padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?” Tuhan berfirman: “Sesungguhnya aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahui”.

Namun pada zaman kini yang serba moden terdapat banyak permasalahan yang berlaku dikalangan para remaja kerana terdedah dengan bahan-bahan lucah dan mudah terpengaruh akan apa yang diperlihatkan shingga lupa bahawa dalam Islam perbuatan itu adalah dilarang. Masalah yang berlaku di sekeliling kita di mana anak-anak menjadi mangsa penyeksaan, penderaan, penindasan dan pembuangan oleh manusia yang tidak berperikemanusiaan. Anak-anak yang menjadi mangsa buangan ditemui di tandas, longkang, masjid, tong sampah dan sebagainya. Bayi yang dijumpai oleh mereka yang mempunyai sifat perihatin terhadap bayi itu dalam keadaan masih bernyawa,[4] ia dikira bernasib baik kerana kelahirannya amat bermakna bagi seseorang yang berkeinginan untuk memiliki anak meskipun sebahagian daripada mereka adalah anak di luar nikah tetapi amat malang jika dijumpai dalam keaadan telah meninggal dunia. Sedangkan Allah menjadikan manusia sebaik-baik kejadian dan menurut al-Quran manusia berasal daripada nabi Adam dan isterinya Hawa.[5]

Tidakkah mereka sedar bahawa mereka akan dipertanggungjawabkan dan diadili Allah di hari akhirat kelak malah kesan dari pembuangan bayi ini mewujudkan Al-Laqit. Al-Laqit ialah anak yang terbiar, tersesat di jalanan dan tidak diketahui siapa ibubapa mereka. Sebagai makhluk Allah, sudah pastilah anak yang dibuang dan ditemui ini memerlukan perlindungan dan hak yang sewajarnya. Sebagaimana yang disebutkan di dalam sebuah hadis yang bermaksud[6] :
“Sesungguhnya Allah akan bertanya kepada setiap penanggungjawab akan tanggungjawabnya, apakah dia telah memeliharanya atau mensia-siakannya”.
                                                                                                            (Hr Ibnu Hiban)
DEFINISI PEMBUANGAN BAYI (AL-LAQIT)[7]

Dalam Lisan Al-„Arab memberi makna sebagai kanak-kanak yang didapati terbuang di jalanan tanpa diketahui ibubapanya, Begitu juga dalam Al-Munjid mendefinisikan sebagai anak yang dibuang. Manakala pada istilah syara’ pula terdapat beberapa ulama yang mendefinisikan mengenai maksud Al-Liqat, antaranya adalah :

Ulama Hanafiyah mendefinisikan Al-Laqit dalam kitab Al-Mabsut karangan Imam Al-Sarakhsi sebagai nama kepada kanak-kanak yang hidup serta ditinggalkan oleh ahli keluarganya kerana takut dihina ataupun untuk mengelakkan pandangan serong masyarakat terhadapnya perbuatan zina yang dilakukan. Manakala dalam kitab Al-Banayah Fi Sharh Al-Hidayah karangan Abi Mahmud bin Ahmad Al-Aini pula, dibuang sama ada di jalan atau selainnya dan tiada sesiapa yang mengaku bahawa itu haknya.

Adapun Al-Laqit menurut Ibrahim Al-Nakhai’i ialah kanak-kanak yang tidak diketahui nasabnya dan bukan hamba, dibuang atau tersesat, maka dipungut oleh manusia. Sementara makna yang diberikan oleh Imam Ja’far Al-Sadiq ialah orang yang dibuang keluarganya, dan ditinggalkan atas sebab-sebab tertentu.

Jenayah pembuagan bayi terjadi akibat daripada amalan seks secara bebas sebelum memasuki rumah tangga, terlanjur dalam hubungan cinta dan institusi keluarga goyah kerana bermasalah. Mereka yang terlibat terpaksa membuang bayi disebabkan terdesak, malu dan takut. Kejadian ini membuatkan mereka menangis mengenangkan nasib ciptaan Allah yang paling mulia di sisiNya yang mana tidak dipandang dengan mata hati dan dicampak merata-rata yang diciptakan oleh Allah seolah ianya sesuatu yang tidak tidak bernilai serta tanpa bernyawa. Sedangkan ianya ciptaan Allah yang suci dari sebarang dosa tetapi dilahirkan dari insan yang bernafsukan syaitan. Pengamalan ini kian berlaku pada masyarakat masa kini.

Maksiat dan aktiviti seksual sering terjadi di sekeliling kita pada setiap tempat terutama sekali pada kalangan remaja melayu yang beragama Islam, tidak menitik beratkan dosa atau pahala. Tambahan pula, mereka yang mempunyai pendidikan tinggi sehingga ke peringkat IPT yang baik lagi mantap. Sementara keburukan yang merupakan dosa pula adalah sesuatu yang bertentangan dengan fitrah manusia. Sekiranya dosa terus-menerus dilakukan, kebinasaan dan kerosakan akan menimpa kehidupan seseorang itu. Dosa juga akan mengheret manusia ke dalam api neraka jahanam yang diperuntukkan kepada mereka yang mengingkari perintah Allah swt[8] dan dari perbuatan dosa inilah yang melahirkan satu janin yang lahir bukan atas kehendak mereka tetapi dari nafsu serakahnya yang hanya mementingkan diri sendiri.

Hampir setiap minggu kita mendengar daripada televisyen, akhbar dan majalah tentang kes pembuangan bayi dan kebanyakannya ditemui mati dalam keadaan menyedihkan dan ada yang bernasib baik dijumpai dalam keadaan masih hidup. Antara tempat-tempat yang sering dibuang adalah seperti bersebelahan tong sampah, tempat pembuangan sampah, lubang tandas serta di tempat awam seperti di masjid, tandas awam dan sebagainya. Disitu menjadi tempat dimana bayi-bayi malang ini dijumpai. Apakah kita ingin digelar sebagai masyarat yang tidak bertamadun dan tidak berperikemanusiaan seperi yang terjadi di zaman jahiliyyah sebelum kedatangan Islam. Kesemua kanak-kanak perempuan ditanam hidup-hidup untuk menutup malu dan hanya mempertahankan maruah keluarga. Ini kerana untuk menjauhkannya daripada faktor-faktor kelemahan dan melindunginya dengan apa sahaja bagi mendapat jaminan keharmoniannya.[9] Tetapi lihatlah apa yang telah terjadi pada zaman sekarang. Kanak-kanak dilayan tanpa rasa belas kasihan  dan dibuang merata-rata demi menutup malu dan maruah orang yang melakukannya. Sebagai firmannya :

وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ مِنْ إِمْلَاقٍ ۖ نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَإِيَّاهُمْ ۖ 

Maksudnya: “Dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana takut kemiskinan, Kami akan memberi rezeki kepadamu dan kepada mereka”
           
Kes pembuangan bayi semakin meningkat dari hari ke hari. Telah banyak usaha kerajaan untuk membasmi gejala ini dengan mengadakan kempen, petunjukan, denda seperti penjara 20 tahun kepada sesiapa yang didapati bersalah melakukan jenayah telah dijalankan, namun usaha ini tidak menampakkan hasil malah ianya semakin menjadi-jadi sehingga tidak dapat dibendung lagi. Islam dan agama  terutama di Malaysia sangat mengharamkan dan menegah pengguguran dan pembuangan bayi di kalangan masyarakat. Ianya dianggap satu dosa besar kerana membunuh dengan niat. Sebagaimana yang telah disebut dalam al-Quran, firman Allah swt :

وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُتَعَمِّدًا فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِيمًا[10]
Maksudnya : Dan barangsiapa yang membunuh seorang mukmin dengan sengaja maka balasannya ialah Jahannam, kekal ia di dalamnya dan Allah murka kepadanya, dan mengutukinya serta menyediakan azab yang besar baginya”
                                                                                                        (Surah an-Nisa’ : 39)

DALIL PENSYARIATAN

Islam merupakan agama yang sempurna oleh itu Islam menggalakkan umatnya untuk membuat amal ma’ruf dan kebajikan. Antara dalil-dali yang menunjukkan Al-Liqat adalah berdasarkan al-Quran dan as-Sunnah.

a)      Firman Allah swt[11] :

 وَافْعَلُوا الْخَيْرَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
Maksudnya: “Sembahlah tuhanmu dan perbuatlah kebajikan supaya kamu berjaya (di dunia dan akhirat)”.
                                                                                                           (Surah al-Hajj : 77)

Di dalam ayat ini, Allah s.w.t menyuruh hambaNya supaya melakukan perbuatan yang baik dengan membuat amal kebajikan dan menjaga manusia lain jika sekiranya mereka mahu berjaya di dunia dan di akhirat. Amal kebajikan yang dimaksudkan itu ialah memungut dan memelihara Al-Liqat.

b)   Sabda nabi s.a.w[12] :

حدثنا يحيى بن يحيى التميمي وأبو بكر بن أبي شيبة ومحمد بن العلاء الذمداني - واللفظ ليحيى - ) قال
يحيى أخبرنا وقال الآخران حدثنا ( أبو معاوية عن الأعمش عن أبي صالح عن أبي ىريرة قال قال رسول الله صلى الله عليو و سلم من نفس عن مؤمن كربة من كرب الدنيا نفس الله عنو كربة من كرب يوم القيامة ومن يسر على معسر يسر الله عليو في الدنيا والآخرة ومن ستر مسلما ستره الله في الدنيا والآخرة والله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيو) رواه مسلم).

Maksudnya: “Sesiapa yang melepaskan salah satu kesusahan seseorang mukmin di dunia, Allah akan melepaskan salah satu kesusahannya di hari akhirat. Sesiapa yang memudahkan urusan orang yang susah, Allah akan memudahkan urusannya di dunia dan akhirat. Sesiapa yang menutup keaiban seorang muslim, Allah akan menutup keaibannya di dunia dan di akhirat. Allah akan membantu seseorang hamba sebagaimana dia membantu saudaranya

Dalam hadis ini, Allah swt akan memberi ganjaran kepada hambaNya yang membantu saudaranya di dunia di mana Allah akan melepaskan kesusahannya, memudahkan urusannya dan akan menutup keaibannya di akhirat kelak.




PUNCA-PUNCA BERLAKU AL-LAQIT[13]

Terdapat Pembuangan bayi berlaku disebabkan oleh pergaulan bebas dan seks bebas di kalangan remaja. Terdapat dua faktor berlakunya kes pembuangan bayi dari aspek luaran dan juga dalaman.

Kesan masalah pembuangan bayi ini membabitkan individu, keluarga, masyarakat dan negara. Gejala ini tidak akan disembuhkan sepenuhnya jika tiada kerjasama antara semua pihak. Dengan berleluasanya masalah pembuangan bayi maka selama itulah akan wujudnya masalah Al-Laqit .


FAKTOR DALAMAN

Faktor dalaman adalah merujuk kepada perbuatan individu yang terlibat dalam masalah pembuangan bayi merangkupi dari segi sikap, perbuatan, tingkah laku individu itu ke arah perbuatan tersebut. Antara faktor tersebut adalah seperti berikut :


1)      Kejahilan

Kejahilan remaja adalah merupakan faktor yang mendorong mereka terjebak di dalam hubungan bebas dan perbuatan zina. Tidak dinafikan remaja hari ini memang cemerlang dalam pelajaran mereka, tetapi dari sudut kerohanian mereka amat kering kontang. Seolah-olah pendidikan agama yang diperolehi melalui subjek pendidikan Islam di sekolah rendah dan menengah masih belum mencukupi. Kesudahannya mereka tidak dapat mengasimilasikannya ke dalam diri mereka.

Tambahan pula apabila ibubapa hari ini kurang mengambil berat terhadap anak-anak malahan mereka memberi kebebasan sepenuhnya kepada anak mereka. Mereka sama sekali tidak mengambil tahu apa yang anak mereka buat, adakah anak mereka sudah sembahyang, dengan siapa mereka bergaul dan lain-lain lagi. Apabila anak mereka terjebak dengan hubungan luar nikah kemudian mengandung, barulah mereka tersentak dan mulalah menyalahkan orang lain biasanya guru yang sering disalahkan kononnya tak pandai mendidik anak-anak mereka. Hal demikian, Ibubapa tidak dapat menerima keadaan ini maka kesudahannya anak-anak itu akan dimarahi, diherdik, dibuang dari keluarga malah dihalau dari rumah. Jadi kemana anak-anak ini hendak pergi, teman lelaki pula tidak mengaku dan mengambil sikap lepas tangan, ibubapa pula sudah membuang mereka, tinggallah mereka sendirian, Jadi untuk menyelesaikan masalah menyebabkan mereka mengambil keputusan yang tidak matang seperti hendak menggugurkan kandungan itu atau apabila sudah dilahirkan mereka nekad membuang malahan membunuh anak yang dilahirkan itu.

Bekas Menteri Pembangunan wanita, keluarga dan masyarakat YB Dato` Dr. Ng Yen Yen memberi komentar tentang masalah ini di mana beliau berkata kebanyakkan masyarakat banyak memperkatakan tentang unsur pencegahan masalah ini sedangkan amat jarang memperkatakan tentang cara untuk menanganinya.[14] Begitu juga dengan kejahilan mereka tentang pendidikan seks yang betul menyebabkan mereka terjebak dalam masalah pembuangan anak ini. Islam sendiri menekankan kaedah, “mencegah lebih baik dari mengubat”. Tetapi apabila sesuatu masalah itu berlaku, maka kita perlu menangani masalah tersebut. Pendidikan seks di peringkat sekolah rendah dan menengah kepada pelajar bukan untuk menggalakkan mereka melakukan seks di usia muda jauh sekali untuk menarik mereka kepada penzinaan, sebaliknya pendidikan seks adalah untuk memberi pendedahan awal kepada mereka tentang hakikat kejadian mereka di dunia, bagaimana proses pembentukan manusia dan mereka tahu menguruskan diri mereka dengan baik dari segi dalaman dan luaran. Sekurang- kurangnya pendidikan ini dapat mencegah mereka terlibat dengan perkara yang menyalahi agama serta tersasar dari landasan agama.

Tujuan pendedahan ini supaya mereka tidak mudah terpesona dengan hawa nafsu dan ditipu oleh teman lelaki atau kawan-kawan. Dengan pengetahuan tentang agama dan tentang seks mereka akan faham dan akan menggunakan akal mereka dengan betul, mereka akan dapat menjaga diri mereka sendiri dengan sebaiknya. Jadi, segala yang mereka lakukan, mereka tidak akan membelakangkan agama kerana mereka telah mempelajari dan mengamalkan apa yang telah disampaikan oleh guru-guru di sekolah agar mereka dapat mengawal pergaulan bersama lain jantina mahupun yang mengenaik seks sekiranya ada ajakan dari orang sekelilingnya. Jika sekiranya mereka tidak mengetahui tentang pendidikan seks ini, mereka akan hanya mencari keseronokan semata-mata, apabila sudah mengandung, mereka tidak teragak-agak untuk menggugurkankan atau jika kandungannya tidak digugurkan, maka perempuan tadi akan melahirkan anak dan besar kemungkinan anak tadi akan dibuang atau dibunuh atau diberikan kepada orang untuk dipelihara.

Menurut Abdullah Nasih `Ulwan dalam kitabnya Tarbiyah Al-Awlad fi Al-Islam,[15] pendidikan seks itu ialah mengajar anak dan memperkenalkan dengan terus terang sejak dari usia mula boleh berfikir serta faktor-faktor yang berkait rapat dengan seks dan yang berhubungan dengan tabiat semulajadi manusia melalui perkahwinan. Kemudian apabila anak membesar serta memahami segala urusan hidup, nescaya dia akan tahu apa yang dihalalkan dan apa yang diharamkan oleh agama. Nilai-nilai Islam akan mempengaruhinya dalam kelakuannya dan kebiasaannya. Dia tidak akan terdorong oleh perkara-perkara yang mengikut hawa nafsunya yang sesat dan tidak akan terpengaruh dari jalan yang menghalalkan segala cara. Beliau berpendapat bahawa pendidikan seks yang mesti diambil berat oleh para pendidik terdiri daripada empat peringkat iaitu:-

i) Anak yang berumur antara 7 -10 tahun, peringkat ini dipanggil umur tamyiz, diperingkat ini anak itu harus diberi petunjuk tentang adab-adab minta dan adab penglihatan.

ii) Anak yang berumur antara 10-14 tahun, peringkat ini dipanggil umur murahaqah, diperingkat ini anak itu harus dijauhkan dari segala rupa perkara yang menimbulkan nafsu seks.

iii) Anak yang berumur antara 14-16 tahun, peringkat ini dipanggil umur baligh (cukup umur), diperingkat ini anak itu harus diajar tentang adab-adab perhubungan seks andai sudah bersedia untuh berumahtangga.

iv) Umur sesudah umur baligh iaitu dipanggil umur dewasa, diperingkat ini anak itu harus diajar adab-adab memelihara diri andai masih belum mahu berumahtangga.


2)      Keghairahan Mengikut Hawa Nafsu dan Ingin Tahu[16]

Manusia dilahirkan secara berpasang-pasangan lelaki dan perempuan.Memang tidak dapat dinafikan keinginan untuk hidup berpasangan adalah salah satu daripada naluri semulajadi manusia. Malah Islam sendiri menganjurkan umatnya supaya berkahwin sebagai satu jalan untuk memenuhi kehendak nafsu yang tidak terbatas. Di dalam perkara ini Allah s.w.t telah berfirman:

وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا ۖ إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِيلًا
         (Surah Al-Isra’ :32)

Maksudnya: “Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat(yang membawa kerosakan

Dalam ayat ini dengan tegas Allah melarang manusia dari terjebak dengan perzinaan. Akibatnya jika manusia membelakangkan agama, maka mereka akan mengikut hawa nafsu mereka sendiri, mereka akan tenggelam dalam lautan nafsu tanpa dapat membezakan mana yang halal dan mana yang haram. Selain itu mereka ingin berseronok hanya sekadar untuk ingin tahu. Akibatnya mereka terlanjur yang membawa kepada perlakuan sumbang dan seks bebas. Akhirnya lahirlah penyakit-penyakit sosial dalam masyarakat seperti kelahiran anak luar nikah, pembuangan bayi dan sebagainya.


3)      Percintaan[17]

Cinta adalah suatu yang suci, sesuatu yang indah, semua orang mempunyai cinta dan berhak untuk bercinta dan dicintai. Allah mengurniakan cinta supaya manusia dapat berkasih-sayang dan bersilaturrahim di antara satu sama lain.

يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ
     (Surah Al-Hujurat: 13)

Maksudnya: “ Wahai umat manusia, sesungguhnya kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu kenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu disisi Allah ialah yang lebih taqwanya di antara kamu,(bukan yang lebih keterunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi maha mendalam pengetahuannya”.

Dalam ayat ini Allah menyuruh manusia berkenal-kenalan untuk menghubungkan silaturrahim dan berkasih sayang sesama manusia. Apabila melibatkan pertemuan lelaki dan perempuan maka lahirlah cinta. Namun cinta yang dikehendaki ialah cinta yang mengikut landasan agama. Sayangnya cinta ini, seringkali ia telah disalahgunakan di mana hubungan cinta ini dilihat telah menjadi satu alat untuk membuktikan cinta sejati. Akhirnya remaja telah terjebak ke dalam kancah gejala hubungan seks bebas. Fenomena ini sering menjadi-jadi terutamanya di kalangan remaja kononnya untuk membuktikan cinta. Ada juga yang ditipu oleh teman lelaki yang kononnya baik dan bertanggungjawab. Apabila telah dirosakkan, mereka ditinggalkan atau paling malang mereka dijual ke rumah pelacuran maka rosaklah dunia. Ini semua gara-gara nafsu yang tidak pernah puas dengan apa yang ada. Kehendaknya tidak terbatas kerana tidak kenal puas melayani nafsu bagai meminum air laut, semakin diminum semakin haus.[18]

Matlamat cinta remaja lelaki tidak sama dengan remaja perempuan kerana ia bersandarkan keinginan seksual dan mahu menyahut cabaran rakan sebaya tetapi tidak sanggup bertanggungjawab terhadap tindakan mereka. Sekiranya teman wanitanya hamil, maka mereka akan menuduh kehamilan disebabkan hubungan dengan lelaki lain, melarikan diri malah sanggup membunuh untuk menghapuskan bukti. Gejala seks bebas dan pelacuran ini memberi kesan yang lebih buruk dengan kehamilan yang tidak dirancang yang menyebabkan berlakunya gangguan emosi, stress, kemurungan, membunuh diri, pembuangan bayi, kelahiran yang tidak selamat serta jangkitan penyakit kelamin seperti siflis dan AIDS.


FAKTOR LUARAN

Terdapat faktor luaran yang mempengaruhi remaja. Faktor-faktor luaran itu lebih bersifat pengaruh luaran yang mendominasi suasana dan situasi sesuatu keadaan. Faktor ini secara langsung atau tidak langsung menjadi punca kepada masalah sosial di negara kita. Antara faktor-faktor luaran tersebut kepada beberapa faktor iaitu:


1.      Pengaruh Budaya Barat

Pengaruh budaya barat sudah bermula semenjak kejatuhan Tanah Melayu ke tangan British pada tahun 1824. Penjajahan itu telah menyebabkan berlakunya pertembungan budaya barat dengan budaya Melayu. Pertembungan elemen-elemen baru yang diperkenalkan oleh penjajah dengan amalan-amalan tradisi orang Melayu, banyak mewujudkan konflik dan kontradiksi. Ini kerana, pengaruh barat dan nilai-nilai dari barat terus melanda, malah menjadi kian dominan. Perkembangan teknologi maklumat menjadikan dunia kini semakin kecil. Segala perkembangan berlaku terutamanya, di negara-negara maju di Barat, akan tersebar dengan begitu cepat di seluruh dunia. Pengaruh barat ini dapat dilihat yang mana semakin menular dalam kalangan masyarakat kita hari ini terutamanya golongan muda-mudi yang mudah terpengaruh dengan aliran muzik dan budaya barat seperti thrash, heavy metal, black metal, punk , skinhead. Aliran-aliran ini jelas sama sekali bertentangan dengan ajaran agama Islam.[19] Bukan itu sahaja malah mereka lebih menyenangi cara berpakaian dan fesyen terkini yang dibawa dari barat. Mereka menganggap apa yang dibawa oleh barat ini ‘trend’ yang ‘up to date’ dan sesuai dengan kehidupan mereka . Maka pada hari ini lahirlah remaja yang berpakaian tetapi sebenarnya tidak berpakaian kerana menampakkan bentuk badan serta jarang maka tuntutan agama yang menyuruh mereka untuk menutup aurat sudah tidak diendahkan lagi. Mereka lebih suka meniru kehidupan orang-orang barat. Lanjutan daripada propaganda globalisasi ini juga telah diwartakan melalui saluran teknologi maklumat dunia bahawa semua produk barat adalah maju, moden, bermutu dan berperikemanusian.

Pada dasarnya terdapat dua perkara negatif yang boleh dilihat dalam konteks ini. Pertamanya, fahaman yang menggangap bentuk kebudayaan dan produk barat sebagai maju, baik dan berperikemanusiaan. Hal ini menyebabkan timbul kecenderungan yang menyatakan bahawa bukti kejayaan hidup seseorang itu boleh dilihat dari amalan dan perlakuannya yang menggilai segala bentuk barangan produk barat, yang kerap dianggap sebagai budaya ‘Amerinisation’dan ‘Macdonaldisation’. Keduanya adalah sikap yang terlalu mendewa-dewakan artis dan produk hiburan barat yang ditaja oleh kesemua media massa, sebagai keperluaan hidup zaman moden yang harus ditiru, tanpa memikirkan sama ada kedua-duanya boleh menyumbangkan kepada usaha pengisian minda dan budaya berfikir yang sihat.


2.        Pengaruh Rakan Sebaya[20]

Remaja sangat suka berkawan sehingga menjadi rapat dengannya. Kawan yang baik, boleh membimbing mereka kepada kebaikan, namun jika tersilap memilih kawan, akan mempengaruhi mereka kepada perkara-perkara yang buruk pada diri mereka. Ini kerana faktor rakan sebaya menyumbang kepada salah laku terutamanya kepada pelajar-pelajar yang tercicir dalam pelajaran dan mengalami masalah keluarga. Rakan juga mampu mencorak personaliti seseorang. Justeru itu ibubapa perlu mengetahui dengan siapa anak mereka berkawan.

Selain itu sikap remaja turut menyumbang kepada gejala sosial, kadangkala mereka ini terlalu mudah mempercayai orang lain. Umpamanya, jika mereka merasakan rakan-rakan mereka lebih rapat dan lebih memahami, dengan mudah mereka akan mengikut apa yang dilakukan oleh rakan-rakan. Mereka lupa bahawa ‘kawan juga kadangkala boleh makan kawan’. Dalam keadaan ini ramai remaja terjerumus ke dalam gejala sosial.

Pengaruh rakan sebaya ini memberi impak yang besar kepada berlakunya masalah sosial di kalangan remaja. Remaja mempunyai banyak masa untuk bersama temannya berbanding dengan ibubapa dan guru. Ajakan dan pujukan rakan sebaya untuk melakukan gejala sosial menyebabkan remaja terjebak dalam salah laku tersebut. Ini kerana rakan sebaya adalah individu paling hampir dengan remaja selepas keluarga. Remaja lebih cenderung mencurahkan masalah mereka kepada rakan sebaya dan menjadikan mereka sebagai pakar rujuk untuk membuat sesuatu keputusan. Justeru, remaja perlu mengetahui cara untuk mencari sahabat yang baik yang boleh memberi manfaat kepada mereka.


3.        Pengaruh Media Masa dan Teknologi Maklumat

Media massa dikategorikan sebagai media cetak seperti akhbar dan majalah dan media elektronik seperti televisyen dan internet. Apa yang dipaparkan di media massa sangat memberi kesan dan pengaruh yang besar kepada perkembangan remaja. Oleh itu apa sahaja yang dipaparkan hendaklah bermanfaat kepada remaja. Namun, ada segelintir majalah-majalah, makalah-makalah, program-program televisyen, drama-drama, serta rancangan-rancangan yang bersifat hiburan semata-mata serta membawa kesan negatif kepada remaja seperti program realiti tv, adegan pergaulan bebas, ciuman, adegan lucah, merempit, minum arak dan lain-lain. Ini membawa kesan yang tidak baik kepada remaja.

Tambahan pula ditambah dengan perkembangan teknologi maklumat yang terkini seperti komputer, laptop, internet dan handphone yang mampu dimiliki oleh remaja. Menurut Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Seri Mohd Bakri Mohd Zinin berkata masalah sosial di kalangan remaja mempunyai kaitan dengan teknologi maklumat yang lebih canggih di mana bahan-bahan lucah di internet semakin mudah disebar dan diakses oleh orang ramai termasuk golongan remaja.Kemudahan ini adalah untuk kebaikan pengguna. Namun sekiranyan kemudahan ini disalahgunakan, maka berlakulah perkara-perkara yang negatif di kalangan remaja sebagai contoh mereka menggunakan internet untuk melayari website-website porno, mereka menggunakan handphone untuk merakam adegan seks yang dilakukan dan lain-lain. Hal inilah yang membawa kepada gejala sosial di kalangan remaja.


4.      Sikap Keluarga[21]

Institusi keluarga penting untuk membantu mengelakkan remaja dari terjebak dengan gejala sosial. Dalam hal ini peranan ibu bapa sangat penting, terutamanya sebagai role model (idola) kepada anak-anak. Kesibukan ibu bapa bukan penghalang ibu bapa untuk mengambil berat hal anak-anak mereka apa yang penting ibu bapa tahu memainkan peranan dan meluangkan masa yang berkualiti bersama anak-anak. Suasana kekeluargaan yang baik mampu melahirkan anak-anak yang baik. Berlakunya perceraian, perpisahan dan pergaduhan dalam keluarga membawa kesan negatif kepada remaja. Keadaan ini menyebabkan mereka terjebak dalam gejala sosial.

Ibu bapa seharusnya mempunyai masa untuk berkomunikasi dan mengambil tahu tentang perihal anak-anak mereka. Ini kerana jika kurang berkomunikasi menyebabkan komunikasi antara ibu bapa dan anak-akan akan menjadi lebih formal . Di tambah pula dengan wujudnya budaya nursery kebanyakan ibu bapa melayu telah menyerahkan tugas membesar dan mendidik anak-anak kepada pusat asuhan ini, serta membataskan tugas mereka hanya kepada usaha mencari rezeki semata-mata. Hal ini telah menyumbangkan kepada renggangnya hubungan kasih sayang di antara ibu bapa dengan anak-anak, yang telah mewujudkan fenomena penggantungan anak-anak secara keterlaluan kepada rakan sebaya. Faktor ini telah menjerumuskan anak-anak remaja Melayu ke lembah gejala maksiat dan jenayah remaja yang cukup meruncing sekali.

Sepatutnya tidak boleh membiarkan anak-anak bersendirian menentukan jalan hidup mereka sendiri. Anak-anak perlukan bimbingan serta ibu bapa harus sentiasa berdoa agar anak-anak mereka terhindar dari perkara-perkara yang tidak diingini. Mereka harus sedar bahawa doa ibu bapa sangat penting untuk kesejahteraan hidup anak-anak.


STASTISIK PEMBUANGAN (2005–2015)[22]

Data berikut adalah statistik berkaitan jumlah kes pembuangan bayi
sebagaimana yang dilaporkan di seluruh negara:


Statistik Kes Pembuangan Bayi Tahun 2005–2015


Bil
Tahun
Jumlah
1
2005
67
2
2006
83
3
2007
76
4
2008
102
5
2009
79
6
2010
91
7
2011
98
8
2012
89
9
2013
90
10
2014
53
11
2015
78
Jumlah

906

Sumber: Statistik Kes Buang Bayi PDRM    


HUKUMAN UNDANG-UNDANG ISLAM

Demi menjaga kelangsungan hidup manusia, Islam telah menetapkan bahawa pembunuh hendaklah dikenakan hukuman qisas iaitu bunuh balas. Maka dalam kes pembuangan bayi ini, sekiranya anak yang dibuang itu mati, si pembuang perlulah dihukum bagi mengelakkan perkara ini terus berlarutan. Islam menggariskan beberapa kaedah berkaitan menjaga keturunan antaranya seperti disyariatkan perkahwinan, dianjurkan berkahwin dengan anak gadis, diharuskan poligami bagi yang mampu dan diharamkan zina serta menutup pintu-pintu yang boleh membawa kepada zina (saddu azzarai’). Manakala perbuatan yang boleh menghalang dari bertambahnya keturunan adalah dilarang seperti meninggalkan berkahwin, mencegah kehamilan tanpa sebab syarie dan menggugurkan anak.

Dasar utama tamadun Islam ini ditentukan, didorong dan didukung oleh beberapa aspek penting iaitu memelihara keselamatan agama, memelihara nyawa, memelihara keselamatan akal, memelihara maruah atau keturunan, memelihara harta benda dan memelihara hak dan kebebasan.[23]

Hukuman yang diperuntukkan bertujuan sebagai pemulihan bagi pesalah-pesalah jenayah syariah. Pelaksanaan hukuman terhadap pesalah diharap dapat mengembalikan pesalah berkenaan ke jalan kebenaran dan menjauhkannya dari kemaksiatan. Firman Allah s.w.t dalam Surah az-Zukhruf ayat 48:

وَأَخَذْنَاهُم بِالْعَذَابِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ

Maksudnya: “Dan kami timpakan ke atas mereka azab supaya mereka kembali ke jalan yang benar”.

1.      Persetubuhan Luar Nikah[24]

Faktor utama pembuangan bayi yang tidak dikehendaki ialah berlakunya persetubuhan luar nikah. Undang-undang Kesalahan Jenayah Syariah di Malaysia (selepas ini AKJS/EKJS) memperuntukkan perbuatan ini sebagai satu kesalahan yang dipandang berat. Peruntukan ini dimasukkan ke bawah AKJS/EKJS adalah kerana ia terkandung di dalam al-Quran yang melarang dan menghukum perbuatan zina atau persetubuhan luar nikah ini.

Seksyen 23 (1) (2) Akta 559, Akta Kesalahan Jenayah Syariah (Wilayah-wilayah Persekutuan) 1997, telah memperuntukkan kesalahan yang berhubungan dengan kesusilaan seperti berikut;

(1) Mana-mana orang lelaki yang melakukan persetubuhan dengan orang perempuan yang bukan isterinya yang sah adalah melakukan suatu kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi lima ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau disebat tidak melebihi enam sebatan atau dihukum dengan mana-mana kombinasi hukuman itu.

(2) Mana-mana orang perempuan yang melakukan persetubuhan dengan orang lelaki yang bukan suaminya yang sah adalah melakukan suatu kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi lima ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau disebat tidak melebihi enam sebatan atau dihukum dengan mana-mana hukuman itu.

2.      Khalwat[25]
Khalwat ditakrifkan sebagai pengasingan diri di tempat-tempat yang terpencil dan tersembunyi oleh lelaki dan perempuan yang tidak berkahwin atau berada berdua-duaan di dalam keadaan yang sumbang di tempat-tempat yang terpencil atau tersembunyi di antara lelaki dan perempuan yang tidak bernikah.

Kesalahan khalwat juga dilihat sebagai berpotensi mendorong ke arah perbuatan persetubuhan luar nikah seperti yang dijelaskan di atas. Larangan berkhalwat iaitu bersunyi-sunyian di antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram terkandung di bawah seksyen 27 Akta Kesalahan Jenayah Syariah (Wilayah Persekutuan) 1997 seperti berikut:

(a) orang lelaki yang didapati berada bersama dengan seorang atau lebih daripada seorang perempuan yang bukan isteri atau mahramnya.
(b) orang perempuan yang didapati berada bersama dengan seorang atau lebih daripada seorang lelaki yang bukan suami atau mahramnya.

Di mana-mana tempat yang terselindung atau di dalam rumah atau bilik dalam keadaan yang boleh menimbulkan syak bahawa mereka sedang melakukan perbuatan yang tidak bermoral adalah melakukan suatu kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi tiga ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya.

3.      Muqaddimah Zina[26]

Muqaddimah zina ialah perbuatan yang dikira sebagai persediaan atau percubaan melakukan persetubuhan luar nikah. Ia melebihi tahap khalwat iaitu bersunyi-sunyian dan belum melakukan persetubuhan. Seksyen 24 Akta Kesalahan Jenayah Syariah (Wilayah-wilayah Persekutuan) 1997 memperuntukkan bagi kesalahan yang sama iaitu perbuatan sebagai persediaan untuk melakukan persetubuhan luar nikah seperti berikut; Mana-mana orang yang melakukan apa-apa perbuatan sebagai persediaan untuk melakukan persetubuhan luar nikah adalah melakukan suatu kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi tiga ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya.

4.      Kesalahan Hamil Luar Nikah[27]

Berlainan dengan tiga kesalahan di atas, kesalahan hamil luar nikah menjadi satu kesalahan di lapan buah negeri sahaja iaitu di Negeri Sembilan, Sabah, Melaka. Perlis, Kedah, Perak, Pahang dan Kelantan. Peruntukan mengenainya di bawah seksyen 75 Enakmen Jenayah Syariah Negeri Sembilan 1992, adalah seperti berikut;

(1) Seseorang perempuan yang didapati hamil atau melahirkan bayi di luar nikah akibat dari persetubuhan haram yang dilakukan dengan kerelaannya dan kesedarannya adalah melakukan satu kesalahan dan hendaklah apabila disabitkan dikenakan hukuman denda tidak melebihi tiga ribu ringgit atau penjara selama tempoh tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya.

(2) Seseorang perempuan yang melahirkan seorang bayi yang penuh sifat dalam masa enam bulan selepas dia berkahwin hendaklah disifatkan sebagai melahirkan anak di luar nikah: Dengan syarat bahawa beban membuktikan seorang perempuan itu telah melakukan persetubuhan cara syubhat atau telah berkahwin atau anak itu dilahirkan dalam jangka masa yang boleh diterima mengikut Hukum Syarak adalah terletak di atas perempuan itu.

Pelaksanaan hukuman bagi kes-kes yang direkodkan menunjukkan bahawa pembuangan bayi ini ditangani oleh undang-undang Sivil manakala peruntukan berhubung hukuman bagi jenayah seksual dan kehormatan diri dalam Enakmen Jenayah Syariah dilihat sebagai “pemula” kepada jenayah buang bayi.


KESIMPULAN

Setiap orang perlu ada rasa tanggungjawab dalam menjalankan suatu tugas tidak kira sama ada ia perkara kecil atau besar teruma sekali para ibu bapa perlu membentuk anak dengan menerapkan didikan agama yang sewajarnya dan memastikan membuat pemantauan ke atas mereka sejak dari kecil sehingga dewasa dari semasa ke semasa supaya anak-anak menjadi seorang yang berguna pada masyarakat. Hal ini dapat dibendung dengan baik daripada mereka terjerumus kepada perbuatan yang tidak baik apatah lagi perkara yang di tentang dalam Islam. Tambahan pula, mereka perlu didedahkan pedidikan seks yang sempurna dan ia juga perlu diberitahu tentang kebaikan dan keburukan, sebab dan akibat dan perlakuan yang mereka lakukan dan mereka harus bertanggungjawab atas perbuatan itu kerana sekiranya tidak dapat di kawal akan memberi impak yang buruk kepada diri sendiri, keturunan, keluarga, masyarakat, agama dan negara agar anak-anak sedar bahawa perbuatan yang dilakukan adalah satu dosa besar dan akan terima balasan daripada Allah swt.

Selain itu juga pihak yang berkenaan yang lain seperti pihak yang berkuasa dan pihak media sosial seharusnya mengadakan ceramah atau kempen pada peringkat sekolah mahupun peringkat taman-taman perumahan. Melalui program tersebut, masyarakat dapat diberi kesedaran tentang keburukan pergaulan bebas. Seperti yang kita ketahui, kes pembuangan bayi berpunca daripada pergaulan bebas yang dianggap sebagai suatu perkara biasa pada masyarakat masa kini. Kita seharusnya mengelakkan diri daripada unsur negatif terutama sekali apabila pihak media memberi pendedahan tentang buruknya penbungan bayi, hal ini kerana kebanyakan daripada mereka lebih cenderung dengan teknologi pada masa kini dan amatlah berguna dan bermakna jika dilaksanakan oleh pihak media.

Di samping itu, pesalah yang disabitkan kesalahan berzina atau kes rogol perlu dikenakan hukuman yang berat. Mereka perlu dijatuhi hukuman yang berat sebagai peringatan kepada orang lain dan juga peringatan dari Allah buat dirinya. Hal ini menyebabkan seseorang perempuan kehilangan harga diri dan terpaksa menanggung malu sepanjang hayatnya dan juga akan menconteng arang ke muka keluarga. Oleh sebab itu, undang-undang perlu dikuatkuasakan supaya perogol atau mereka yang berzina berasa serik atau takut untuk melakukan perkara tersebut


Oleh yang demikian, pelbagai pihak perlu berganding bahu bagai aur dengan tebing untuk menyelesaikan dan mengurangkan kes pembuangan bayi yang berlaku di negara kita. Masalah tersebut akan menular dan menjadi duri dalam daging jika tidak ditangani segera ketika negara sedang berusaha untuk mencapai wawasan 2020. Kerjasama daripada semua pihak adalah amat penting untuk membendung masalah ini kerana ke bukit sama-sama didaki, ke lurah sama-sama dituruni. Melalui usaha ini, hasrat kerajaan untuk melahirkan masyarakat yang sihat dari segi lahiriah dan rohani dapat direalisasikan.









RUJUKAN


Dr. ‘Ali ‘Abdul Wahid Wafi, 1987, Jaminan Islam Terhadap Nyawa dan Kemuliaan Insan.

Mohd Alimin Bin Alias,  Kedudukan Dan Perlindungan Hak Anak Buangan (Al-Liqat) Menurut Undang-Undang Islam Dan Masyarakat Di Malaysia (Kertas Kerja), Jabatan Syariah Dan Undang-Undang Pengajian Islam Universiti Malaya Kuala Lumpur 2011

Mustafa ‘Afifi Ab Halim, Mohd Mahyeddin Mohd Salleh, Rezki Perdani Sawai, Nurhafizah Muhd Syukor, Dini Farhana Baharussin, Joki Prdani Sawai, The Malayan Law Journal, Bayi Yang Dibuang : Hak Dan Kedudukan Bayi Di Sisi Undang-Undang

Fathimah Hj Omar, 1995, Anak Amanah Allah Al-Hidayah Publisher.

Prof Madya Dr Harlina Halizah Siraj, 2013, Pahala Dicari dosa dihindari, solusi isu no 49

Adibah Bahori dan Siti Zubaidah Ismail Jabatan Syariah Undang-undang, Pencegahan Dan Hukuman Perbuatan Buang Bayi Menurut Kerangka Perundangan Syariah Dan Sivil Di Malaysia: Cukupkah Undang-Undang Yang Ada ? (Kertas Kerja), Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya



[1]  Fathimah Hj Omar, Anak Amanah Allah, 1995, Al-Hidayah Publisher, halaman 1
[2] Ustaz Nik Abd.Rahim Nik Abd Ghani, 2009, Maqasid Syarie, Solusi isu no 4, halaman 70
[3] Al-Quran Karim
[4] Utusan Malaysia, 12 Februari 2012, Buang Bayi Tindakan Kejam
[5]  Pendidikan Syariah Islamiah Tingkatan 4
[6]  Fathimah Hj Omar, Anak Amanah Allah, 1995, Al-Hidayah Publisher, halaman 1
[7]  Dr. Al-Mahriq, 1994, Al- Munjid Fi al-Lughah Wa Al-Ilam, halaman 730
[8]  Prof Madya Dr Harlina Halizah Siraj, 2013, Pahala Dicari dosa dihindari, solusi isu 49, halaman 14
[9]  Dr. ‘Ali ‘Abdul Whid Wafi, 1987, Jaminan Islam Terhadap Nyawa dan Kemuliaan Insan, halaman 87
[10]  Al-Quran Karim
[11]  Al-Quran Karim
[12]  Muslim bin Al-Hajaj Abu Husain Al-Qushairi Al-Nisabur, 1972, jilid 4
[13] Mohd Alimin Bin Alias,  Kedudukan Dan Perlindungan Hak Anak Buangan (Al-Liqat) Menurut Undang-Undang Islam Dan Masyarakat Di Malaysia (Kertas Kerja), Jabatan Syariah Dan Undang-Undang Pengajian Islam Universiti Malaya Kuala Lumpur 2011, halaman 24
[14] Siti Fatimah Abdul Rahman (2008), “Masalah Buang Bayi Perlu Ditangani”, Utusan Malaysia: Julai 8 (http://ikim.gov.my/v5 , 3 April 2011)
[15] Abdullah Nasih, Ulwan 1996, Tarbiyah Al Awlad Fi Al-Islam, jilid. 2, halaman 387
[16] Hashim bin Haji Bedu, Khairulhelmi bin Katip, Mohd Fahmi bin Mohd Sahid, Syed Mohamed Syafeq Syed Mansor 2008, Keruntuhan Akhlak Dan Gejala Sosial Dalam Keluarga; Isu Dan Cabaran”(Kertas Kerja Seminar Kaunseling Keluarga, Fakulti Pendidikan. Universiti Teknologi Malaysia), halaman 58
[17] Mohd Alimin Bin Alias,  Kedudukan Dan Perlindungan Hak Anak Buangan (Al-Liqat) Menurut Undang-Undang Islam Dan Masyarakat Di Malaysia (Kertas Kerja), Jabatan Syariah Dan Undang-Undang Pengajian Islam Universiti Malaya Kuala Lumpur 2011, halaman 30
[18]  Pahrol Mohamamad Juoi, 2010, Pemburu dan penggoda cinta solusi isu no 20, halaman 48
[19]  Hashim bin Haji Bedu, Khairulhelmi bin Katip, Mohd Fahmi bin Mohd Sahid, Syed Mohamed Syafeq Syed Mansor, 2008, Keruntuhan Akhlak Dan Gejala Sosial Dalam Keluarga; Isu Dan Cabaran (Kertas Kerja Seminar Kaunseling Keluarga, Fakulti Pendidikan. Universiti Teknologi Malaysia) halaman.51-52
[20]  Mohd Alimin Bin Alias,  Kedudukan Dan Perlindungan Hak Anak Buangan (Al-Liqat) Menurut Undang-Undang Islam Dan Masyarakat Di Malaysia (Kertas Kerja), Jabatan Syariah Dan Undang-Undang Pengajian Islam Universiti Malaya Kuala Lumpur 2011, halaman 34
[21]Mohd Alimin Bin Alias,  Kedudukan Dan Perlindungan Hak Anak Buangan (Al-Liqat) Menurut Undang-Undang Islam Dan Masyarakat Di Malaysia (Kertas Kerja), Jabatan Syariah Dan Undang-Undang Pengajian Islam Universiti Malaya Kuala Lumpur 2011, halaman 36
[22]  Adibah Bahori dan Siti Zubaidah Ismail Jabatan Syariah Undang-undang, Pencegahan Dan Hukuman Perbuatan Buang Bayi Menurut Kerangka Perundangan Syariah Dan Sivil Di Malaysia: Cukupkah Undang-Undang Yang Ada ? (Kertas Kerja), Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya, halaman 123


[23]  Mustafa ‘Afifi Ab Halim, Mohd Mahyeddin Mohd Salleh, Rezki Perdani Sawai, Nurhafizah Muhd Syukor, Dini Farhana Baharussin, Joki Prdani Sawai, The Malayan Law Journal, Bayi Yang Dibuang : Hak Dan Kedudukan Bayi Di Sisi Undang-Undang, halaman vi
[24]  Adibah Bahori dan Siti Zubaidah Ismail Jabatan Syariah Undang-undang, Pencegahan Dan Hukuman Perbuatan Buang Bayi Menurut Kerangka Perundangan Syariah Dan Sivil Di Malaysia: Cukupkah Undang-Undang Yang Ada ? (Kertas Kerja), Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya, halaman 126
[25]Adibah Bahori dan Siti Zubaidah Ismail Jabatan Syariah Undang-undang, Pencegahan Dan Hukuman Perbuatan Buang Bayi Menurut Kerangka Perundangan Syariah Dan Sivil Di Malaysia: Cukupkah Undang-Undang Yang Ada ? (Kertas Kerja), Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya, halaman 127
[26] Adibah Bahori dan Siti Zubaidah Ismail Jabatan Syariah Undang-undang, Pencegahan Dan Hukuman Perbuatan Buang Bayi Menurut Kerangka Perundangan Syariah Dan Sivil Di Malaysia: Cukupkah Undang-Undang Yang Ada ? (Kertas Kerja), Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya, halaman 128
[27] Adibah Bahori dan Siti Zubaidah Ismail Jabatan Syariah Undang-undang, Pencegahan Dan Hukuman Perbuatan Buang Bayi Menurut Kerangka Perundangan Syariah Dan Sivil Di Malaysia: Cukupkah Undang-Undang Yang Ada ? (Kertas Kerja), Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya, halaman 129

No comments:

Post a Comment